Referat Finansowo – Budżetowy

Do zakresu działania Referatu Finansowo-Budżetowego należą sprawy związane z gospodarką finansową gminy, urzędu i jednostek organizacyjnych gminy, budżetu gminy, wymiarem i poborem należności budżetowych z tytułu podatków i opłat, zapewnieniem dyscypliny budżetowej , a w szczególności:

  1. opracowanie materiałów do projektu budżetu gminy- zgodnie z uchwałą Rady Gminy w sprawie procedury opracowywania i uchwalania budżetu,
  2. sprawdzanie projektów planów finansowych jednostek budżetowych i zadań realizowanych poza budżetem ,
  3. przygotowywanie projektów uchwał w sprawie zmian w budżecie,
  4. analiza i ocena realizacji budżetu oraz przedkładanie informacji i wniosków Wójtowi i Radzie Gminy,
  5. nadzór nad prawidłowością rozliczeń z budżetem jednostek i zadań realizowanych poza budżetem,
  6. obsługa finansowo-księgowa urzędu gminy i jednostek organizacyjnych gminy, zgodnie z ustawą o rachunkowości,
  7. sporządzanie sprawozdawczości finansowej i budżetowej oraz statystycznej,

  1. organizacja i kontrola prawidłowości obiegu dokumentacji finansowo-księgowej,
  2. przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w urzędzie i jednostkach organizacyjnych gminy,
  3. wymiar, windykacja i pobór podatków i opłat będących dochodami budżetu gminy,
  4. przedkładanie wniosków Wójtowi Gminy dotyczących odroczeń, umorzeń, rozłożenia na raty oraz stosowania ulg w zakresie podatków i opłat,
  5. przygotowanie projektów uchwał Rady Gminy w zakresie wysokości stawek podatkowych oraz stosowanie ulg i obniżek stawek tych podatków,
  6. prowadzenie ewidencji należności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT oraz ich rozliczenie,
  7. kontrola i nadzór nad powszechnością i prawidłowością poboru podatków,
  8. prowadzenie kasy w urzędzie i nadzór nad kasą pomocniczą w GOPS w Chełmie Śląskim,
  9. współpraca z organami administracji rządowej , bankami itp.